محلول آب نقره کاری روی شیشه(آینه سازی)

محلول آب نقره کاری روی شیشه(آینه سازی)

فرمول شماره یک  محلول «الف» نیترات نقره ۳۰ گرم  آب مقطر ۲۴۰ سانتیمتر مکعب محلول آمونیاک به قدر کافی نیترات نقره را در آب حل کنید، محلول آمونیاک آنقدر اضافه کنید که رسوب کامل حاصل شود، سپس مایع را صاف کنید و با افزودن آب حجم آن را به ۴۸۰ سانتیمتر مکعب برسانید. محلول «ب» تارتارات پتاسیم ۷۵/۰ گرم  آب ۳۰۰ سانتیمتر مکعب نیترات نقره ۱۷/۰ گرم تارتارات پتاسیم را در آب بجوشانید و نیترات نقره را بر آن بیفزائید، تا ۱۵ دقیقه محلول را در حالت جوش نگاه دارید تا خاکستری رنگ شود، سپس صاف کنید و حجم محلول را با آب به ۴۸۰ سانتیمتر مکعب برسانید. به هنگام مصرف ۳۰ سانتیمتر مکعب از محلول «الف» و ۳۰ سانتیمتر مکعب از محلول «ب» را با ۱۲۰ سانتیمتر مکعب آب رقیق کنید و روی شیشه بریزید، پس از حدود یک ساعت تمامی نقره روی شیشه رسوب می کند. در این حالت باید شیشه را با آب شست وشو دادو به پهلو روی زمین گذات تا خشک شود و پس از خشک شدن با لایه ای از ورنی برای محافظت از قشر نقره آن را پوشش داد.
بدیهی است قبل از دادن آب نقره باید سطح شیشه به طور کام از هر نوع چربی و آلودگی پاک شود، در غیر این صورت پوشش نقره یکنواخت نخواهد بود. فرمول شماره دو
محلول «الف» نیترات نقره ۱۱ گرم آب مقطر ۳۰۰ سانتیمتر مکعب محلول «ب» نیترات آمونیم ۱۷ گرم  آب مقطر ۳۰۰ سانتیمتر مکعب محلول «ج» پتاس سوزآور ۳۰ گرم  آب مقطر ۳۰۰ سانتیمتر مکعب محلول «د» شکر ۱۵ گرم آب مقطر ۱۵۰ سانتیمتر مکعب شکر را در آب مقطر حل نموده و به آن ۵/۳ گرم اسید تارتاریک اضافه کنید، سپس برای مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و بگذارید سرد شود و به آن ۳۰ سانیتمتر مکعب الکل ۹۰ درجه و ۳۰۰ سانتیمتر مکعب آب بیفزائید.
طریقه‌ عمل: به مقدار مساوی از محلولهای «الف» و «ب» و در ظرف جداگانه به مقدار مساوی از محلولهای «ج» و «د» تهیه کنید، سپس محتوای هر دو ظرف را در طشتک بزرگی خالی نموده و سطح شیشه را معلق روی محلول قرار دهید.

👇برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *